Moje miejsce w kosmosie
Projekt edukacyjny „Moje miejsce w kosmosie” realizowany w PM nr 106 w Łodzi
Czas realizacji:
luty 2026'- czerwiec 2026'
Cele projektu:
- Budowanie wiedzy na temat kosmosu (w szczególności o planetach, gwiazdach, podróżach i pojazdach kosmicznych).
- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z kosmosem.
- Rozbudzanie zainteresowania pracą kosmonauty, inżyniera.
- Kształtowanie postawy badawczej, zainteresowanie światem nowoczesnych badań i technologii.
- Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie (również na podstawie działań z montessoriańskim materiałem rozwojowym).
Cele operacyjne:
DZIECKO:
- wmienia podstawowe pojęcia związane z kosmosem: planety, układ słoneczny, orbita, grawitacja, planetarium, itd.
- potrafi wymienić kilka planet, opisuje i porównuje planety,
- podejmuje działania plastyczno – kostrukcyjne związane z tematyką kosmosu,
- bierze udział w zabawach ruchowych związanych z tematem,
- ogląda albumy i książki o kosmosie,
- słucha z zaciekawieniem informacji o kosmosie, zapamiętuję niektóre z nich,
- wymienia przedmioty, które należy zabrać w podróż w kosmos,
- rozbudza swoją kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych,
- opowiada o Mikołaju Koperniku, Neilu Armstrongu, dr Sławoszu Uznańskim-Wiśniewskim.
Metody realizacji:
- podająca,
- problemowa,
- aktywizująca,
- praktyczna;
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zespołowa;
Spodziewane efekty:
Realizacja projektu rozbudzi zainteresowania dzieci wszechświatem, zachęci do pogłębiania na ten temat wiedzy. Zastosowane formy i metody pracy zachęcą je do aktywnego udziału w zajęciach, rozwiną wszechstronnie oraz pobudzą do realizowania własnych pomysłów.
Harmonogram realizacji zajęć:
- Powstanie wszechświata – Wielkie Lekcje Montessori;
- W dalekim kosmosie – zapoznanie z planetami (skaliste planety Układu Słonecznego - Merkury, Wenus, Mars oraz gazowe olbrzymy- Jowisz, Saturn, Uran, Neptun); poznanie nazw planet Układu Słonecznego, ich wyglądu, charakterystyki, wprowadzenie terminu astronomia, satelita, Wielki Wóz, Droga Mleczna, planetarium; w ramach dziecięcego filozofowania dyskusje o tym, jak może wyglądać życie na nieznanej planecie i jak mogą wyglądać jej mieszkańcy; zaznajomienie z postacią światowej sławy polskiego astronoma Mikołaja Kopernika;
- Ziemia - błękitna planeta, miejsce Ziemi w kosmosie (z elementami ekologii);
- Wyprawa na Księżyc, podróże kosmiczne, satelity, rakiety, technologie.
- Słońce – centralna gwiazda Układu Słonecznego, gwiazdozbiory.
- Odkrywanie kosmosu, pojazdy kosmiczne, wyprawy kosmiczne, badanie kosmosu (postać Mikołaja Kopernika i Neila Armstronga, dr Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego).
- Lekcja wyjazdowa w planetarium.
W projekt zostali zaangażowani rodzice poprzez:
- dostarczenie pozycji książkowych i różnych eksponatów związanych z kosmosem,
- współorganizowanie wyjścia dzieci do planetarium,
- kontynuowanie tematyki również podczas aktywności w domu.

