Ogród przedszkolny
Rok szkolny 2024/25'
Nasz ogród jest na bieżąco modernizowany i doposażany
W roku szkolnym 2019/20 pozyskano środki na wymianę bujaków sprężynowych dla dzieci oraz wykonanie boiska do gry w piłkę nożną (przygotowano specjalną nawierzchnię oraz bramki).
W roku szkolnym 2018/19 w ogrodzie PM nr 106 w Łodzi dokonano wymiany piaskownic, zamontowano zadaszenia nad nimi oraz nowy sprzęt do zabaw ruchowych dla dzieci ze spiralną zjeżdżalnią.
W roku 2013 Rada Pedagogiczna PM 106 zgłosiła do konkursu Fundacji Cemex „Budujemy przyszłość” autorski projekt „Ekologicznej ścieżki sensorycznej”, która miała uczynić ogród miejscem jeszcze ciekawszym dla naszych przedszkolaków. Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Maria Montessori – autorka koncepcji pedagogicznej, w oparciu o którą pracuje nasze przedszkole, uważała, że zadaniem wychowania jest rozwijanie w dziecku zdolności do odpowiedzialności za świat i to, co zostało mu powierzone. Kierując się tą myślą, stworzyliśmy miejsce, które umożliwi dzieciom bezpośredni kontakt z materiałem przyrodniczym i doświadczanie go polisensorycznie.
Dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Cemex „Budujemy przyszłość”, Stowarzyszeniu Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi” oraz ogromnemu zaangażowaniu pracowników przedszkola i rodziców naszych dzieci, udało się zrealizować wiele ciekawych pomysłów dotyczących zagospodarowania ogrodu:
- zorganizowano ścieżkę sensoryczną złożoną z 6 odcinków wyłożonych: szyszkami, piaskiem, kasztanami, żwirem, korą dekoracyjną, kamieniami; dzieci doświadczają różnorodnego materiału przyrodniczego poprzez dotyk (stopy, dłonie),
- w pobliżu utworzonej ścieżki posadzono drzewka i krzewy,
- utworzono stanowisko do układania mandal i kompozycji z wykorzystaniem materiału przyrodniczego,
- zagospodarowano także tarasy w ogrodzie, na których znajdują się stanowiska do zabaw badawczych: stół wodny, do działań służących doświadczaniu właściwości wody oraz miejsce dla młodych badaczy, którzy chcą poznać okazy przyrody pod lupą i mikroskopem, próbują określić siłę wiejącego wiatru lub pragną doświadczyć ciężaru ważonych przedmiotów,
- przygotowano wybieg dla żółwia,
- zaprojektowano również miejsce do ćwiczeń ruchowych na powietrzu z wykorzystaniem równoważni,
- rozwieszono labirynt sznurowy „Pajęcza sieć”, który rozwija ogólną sprawność i równowagę,
- przygotowano galerię, na której dzieci mogą prezentować innym znalezione przez siebie skarby przyrodnicze,
- zorganizowano miejsce, służące rozwijaniu zmysłu dotyku i wyobraźni – „Tajemnicze woreczki”,
- zakupiono do każdej sali pojemniki do segregacji odpadów.
Działania mające na celu uatrakcyjnienie ogrodu przedszkolnego są kontynuowane na bieżąco. Doposażamy ogród w niezbędne zabawki, sprzęt sportowy i rekreacyjny, mając na uwadze urozmaicenie czasu, jaki dzieci spędzają na powietrzu.