PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 106 W ŁODZI - MONTESSORI

Projekty

Projekt: ,,Podróż dookoła Ziemi, czyli moje miejsce
w kosmosie”

Czas trwania: styczeń- czerwiec 2021r.

Celem realizowanego projektu jest:

– wzbogacenie i utrwalenie wiedzy na temat Ziemi,

– rozbudzanie zainteresowań dzieci powyższą tematyką,

– wdrażanie do samodzielnego eksplorowania materiału rozwojowego z działu wychowanie dla kultury życia.

Cele szczegółowe:

– zapoznanie z teorią powstania Ziemi, miejscem Ziemi we Wszechświecie,

– omówienie najważniejszych wydarzeń dotyczących historii Ziemi,

– zapoznanie ze światem dinozaurów,

– zapoznanie z terminami woda- ląd oraz różnymi formami ukształtowania terenu,

-wyjaśnienie przyczyny nazywania Ziemi – Błękitną Planetą,

– uwrażliwianie na konieczność dbania o czystość naszej planety: zapoznanie z terminami dotyczącymi ekologii i recyklingu,

– rozwijanie wiedzy na temat kontynentów, prowadzenie działań służących dostrzeganiu różnic pomiędzy kontynentami,

– zapoznanie z położeniem geograficznym poszczególnych kontynentów,

– przedstawienie różnych gatunków zwierząt i roślin charakterystycznych dla poszczególnych obszarów Ziemi,

– zapoznanie z charakterystycznymi zabytkami i miejscami na wybranych kontynentach,

– poszerzanie wiedzy o życiu ludzi w wybranych krajach,

– kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności kulturowej i piękna całego świata,

-rozwijanie wiedzy na temat kultury i tradycji innych państw,

– zapoznanie z kuchnią wybranych państw poprzez  własne doświadczenia kulinarne,

– słuchanie muzyki charakterystycznej dla  ludności zamieszkującej poszczególne kontynenty,

– kształtowanie poczucia świadomości narodowej oraz przynależności do narodu,

– poszerzanie wiedzy na temat własnego kraju,

– zapoznanie z różnorodnością terenu Polski,

– zaprezentowanie strojów charakterystycznych dla poszczególnych regionów Polski,

– przedstawienie legend związanych z  powstaniem naszego miasta,

– prowadzenie zabaw umożliwiających poznanie herbu Łodzi,

– poszerzanie wiedzy o naszym mieście poprzez wirtualne spacery po łódzkich muzeach,

– wzbogacenie doświadczeń kulinarnych poprzez smakowanie potraw regionalnych,

– zapoznanie z twórczością Juliana Tuwima poprzez udział w „Tygodniu Literackim”,

– doskonalenie umiejętności czynnego, aktywnego słuchania ze zrozumieniem,

– rozwijanie umiejętności korzystania z urządzeń multimedialnych (tablet, tablica multimedialna),

– tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie, działania w ogrodzie przedszkolnym,

– zachęcanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek i albumów tematycznych.

Realizatorzy: nauczyciele poszczególnych grup;


——————————————————————————————————————————-

Projekt edukacyjny: „Dziecko w świecie zmysłów”

Opracowany przez Joannę Zalewską

Realizatorzy projektu – nauczyciele poszczególnych grup

Celem realizowanego projektu jest rozwijanie zmysłów dzieci przez działania na montessoriańskim materiale rozwojowym oraz materiale pomocniczym.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie zmysłu słuchu,
  • kształcenie wrażliwości i pamięci słuchowej,
  • rozwijanie zmysłu dotyku, 
  • rozwijanie zmysłu powonienia,
  • rozwijanie zmysłu smaku,
  • rozwijanie zmysłu wzroku,
  • kształcenie wrażliwości na barwę.

Formy realizacji

  • indywidualna,
  • z całą grupą.

Realizatorzy: nauczyciele poszczególnych grup wraz z dziećmi.

Podejmowanie działań mających na celu poznawanie świata poprzez zmysły w oparciu o materiał rozwojowy M. Montessori

  1. Ćwiczenia z różową wieżą (zmysł wzroku i dotyku)
  2. kształcenie, utrwalanie pojęć „duży- mały”, „mały – mniejszy – najmniejszy, duży – większy – największy”,
  3. układanie klocków od największego do najmniejszego – odtwarzanie struktury wieży,
  4. układanie klocków w poziomie od największego do najmniejszego oraz od najmniejszego do największego,
  5. działania z wykorzystaniem kart z obrysem,
  6. działania z różową wieżą z zamkniętymi oczami,
  7. układanie klocków wg własnych pomysłów.
  • Ćwiczenia z brązowymi schodami (zmysł wzroku i dotyku)
  • kształcenie pojęć „gruby- cienki, gruby – grubszy – najgrubszy, cienki – cieńszy – najcieńszy”,
  • układanie klocków od najgrubszego do najcieńszego oraz od najcieńszego do najgrubszego,
  • układanie klocków w pionie oraz poziomie,
  • wykorzystanie do działań ze schodami kart z obrysem,
  • podejmowanie działań z brązowymi schodami z zamkniętymi oczami,
  • układanie schodów wg własnego pomysłu.
  • Ćwiczenia z czerwonymi sztangami (zmysł wzroku i dotyku)
  • kształcenie pojęć „długi- krótki”;
  • układanie sztang od najdłuższej do najkrótszej oraz od najkrótszej do najdłuższej,
  • układanie sztang jedna na drugiej,
  • układanie labiryntu ze sztang,
  • układanie sztang wg własnego pomysłu.
  • Ćwiczenia z drewnianymi cylindrami do osadzania oraz kolorowymi walcami (zmysł wzroku i dotyku)
  • kształcenie pojęć „gruby- cienki”, „wysoki-niski”, „szeroki- wąski”, „głęboki- płytki”, „duży-mały”,
  • osadzanie cylindrów oraz walców wg kolejności oraz z rozsypanki,
  • podejmowanie działań z cylindrami i walcami z zamkniętymi oczami,
  • układanie walców wg wielkości,
  • układanie wież z wykorzystaniem walców.
  • Skrzynka z trójkątami konstrukcyjnymi (zmysł wzroku i dotyku)
  • kształtowanie pojęcia figury geometrycznej,
  • segregowanie elementów wg określonych cech,
  • układanie różnych figur z posiadanych elementów.
  • Komoda geometryczna (zmysł wzroku i dotyku)
  • zapoznanie z figurami geometrycznymi,
  • dopasowywanie figury do otworu w ramce,
  • rozróżnianie i nazywanie figur,
  • odrysowywanie figur,
  • dopasowywanie figur do kart z obrysem,
  • układanie figur od najmniejszej do największej i odwrotnie,
  • odnajdywanie figury w otoczeniu.
  • Ćwiczenia z kolorowymi płytkami (zmysł wzroku)
  • kształcenie wrażliwości na barwę,
  • rozróżnianie i nazywanie barw,
  • kształcenie pojęć „ciemny – jasny, ciemny – ciemniejszy – najciemniejszy, jasny – jaśniejszy – najjaśniejszy”,
  • dobieranie płytek o jednakowej barwie,
  • dobieranie płytek o różnych odcieniach jednej barwy, układając od najjaśniejszej do najciemniejszej i odwrotnie,
  • odnajdywanie w otoczeniu przedmiotów o wybranej barwie,
  • barwienie wody (za pomocą bibuły) na kolor najbardziej zbliżony do wybranego koloru płytki.
  • Ćwiczenia z puszkami szmerowymi (zmysł słuchu)
  • posługiwanie się pojęciami „cicho – głośno, cichy – cichszy – najcichszy, głośny – najgłośniejszy”,
  • układanie puszek szmerowych od najcichszej do najgłośniejszej i odwrotnie,
  • łączenie puszek szmerowych w pary,
  • układanie puszki od najcichszej do najgłośniejszej i odwrotnie.
  • Ćwiczenia z dzwonkami
  • zabawy z dzwonkami o różnych tonach,
  • posługiwanie się pojęciami „wysoki – niski”, „wysoki – wyższy – najwyższy, niski – niższy – najniższy”,
  • dobieranie dzwonków w pary,
  • układanie dzwonków wg brzmienia od najniższego do najwyższego i odwrotnie,
  • granie na dzwonkach gamy oraz dowolnej melodii.
  1. Deseczki o zróżnicowanej fakturze (zmysł dotyku)
  2. sprawdzanie dotykiem powierzchnie deseczek,
  3. posługiwanie się pojęciami „gładki – szorstki”,
  4. rozróżnianie jakość powierzchni.
  1. Tabliczki o zróżnicowanym stopniu szorstkości (zmysł dotyku)
  2. posługiwanie się pojęciami „chropowata – miła”,
  3. dobieranie tabliczek w pary.
  4. układanie tabliczek od najmniej chropowatej do najbardziej chropowatej.
  1. Puszki smakowe (zmysł smaku)
  2. stosowanie pojęcia „słodki, słony, gorzki, kwaśny”,
  3. próbowanie, rozpoznawanie i nazywanie wybranych smaków,
  4. łączenie produktów o podobnym smaku w pary.

Podejmowanie działań mających na celu rozwijanie zmysłów poprzez działania na pomocniczym materiale

Działania rozwijające zmysł wzroku

Zabawy z wykorzystaniem puzzli:

  • układanie gotowych puzzli,
  • tworzenie własnych puzzli z gotowych ilustracji,
  • układanie puzzli z rysunków, kolorowanie powstałego obrazka.

Segregowanie elementów:

  • ze względu na kolor – kolorowe pompony, guziki itp
  • ze względu na kształt – figury geometryczne, makaron, muszle itp
  • ze względu na wielkość – pompony.

Działania z wykorzystaniem kolorów:

  • barwienie wody za pomocą farb, bibuły,
  • lepienie z plasteliny wg określonego kodu,
  • kolorowanie wg kodu,
  • działania z wykorzystaniem kolorowych kubków (ustawianie wg własnych pomysłów, ustawianie wież wg własnego pomysłu, ustawianie wież wg wzoru lub kodu itp.),
  • działania z wykorzystaniem maty do kodowania.

Działania z wykorzystaniem ilustracji:

  • odnajdywanie różnic,
  • odnajdywanie podobieństw,
  • wyszukiwanie szczegółów na ilustracji,  
  • przygotowywanie ilustracji wg poleceń,
  • szukanie par wg cieni,
  • odrysowywanie cieni.

Układanie rytmów

  • z wykorzystaniem kolorów, kształtów, rysunków przedmiotów. 

Działania konstrukcyjne:

  • budowanie z klocków drewnianych, magnetycznych, plastikowych różnego rodzaju, lego, rurek itp., wg własnego pomysłu,
  • budowanie z klocków wg poleceń lub wzoru,
  • układanie wież z klocków.

Przygotowywanie butelek sensorycznych / pogodowych

  • przygotowywanie butelek z wykorzystaniem zabarwionej wody, cekinów, brokatu, pomponów itp.,
  • przygotowywanie butelek odzwierciedlających zjawiska przyrodnicze, pory roku (deszcz, śnieg, słońce, grad itp.),
  • wybieranie odpowiedniej butelki do aktualnej pogody. 

Aktywność plastyczna, twórcza (zmysł wzroku, dotyku):

  • malowanie farbami: wg własnych pomysłów, na wybrany temat,
  • lepienie z plasteliny, masy solnej,
  • działania z wykorzystaniem kształtów – tworzenie prac na bazie wybranych kształtów,
  • wykorzystywanie w pracach elementów orgiami.

Działania rozwijające zmysł słuchu

Zabawy słuchowe

  • słuchanie odgłosów zwierząt, nazywanie zwierząt, łączenie odgłosu z ilustracją, naśladowanie odgłosów zwierząt,
  • słuchanie odgłosów przyrody (las, łąka, morze, rzeka, szum drzew, łamanie gałęzi), podawanie skojarzeń do wybranych miejsc, rysowanie ww miejsc,
  • słuchanie odgłosów zjawisk przyrodniczych (deszcz, burza, grad),
  • wysłuchiwanie odgłosów z najbliższego otoczenia (przedszkole, dom, ulica – rozmowy, pojazdy, sprzęty domowe itp.), nazywanie odgłosów, opisywanie sytuacji, w których można usłyszeć dane odgłosy,
  • słuchanie odgłosów pojazdów (samochód, ciężarówka, tramwaj, autobus, pociąg, rower, motor, pojazdy ratunkowe itp.), dopasowywanie odgłosu do pojazdu, ilustracji; rozmowa z dziećmi gdzie porusza się wybrany pojazd, do czego służy, kogo przewozi;
  • słuchanie różnego rodzaju muzyki –  określanie nastroju muzyki, tempa, sprawdzanie jakie jest metrum utworu.

Działania z wykorzystaniem instrumentów

  • słuchanie brzmienia instrumentów (na żywo – instrumenty dostępne w przedszkolu oraz  z nośnika – pozostałe instrumenty),
  • określanie brzmienia instrumentu – wysoki – niski, głośny – cichy, delikatny, mocny, 
  • nazywanie instrumentów,
  • łączenie instrumentu z ilustracją,
  • wprowadzenie podziału instrumentów na dęte, strunowe, perkusyjne,
  • rozmowa z dziećmi na temat – gdzie można usłyszeć wybrany instrument,
  • granie na instrumentach dostępnych w przedszkolu,
  • samodzielne przygotowywanie instrumentów z łatwo dostępnych materiałów (kubeczków plastikowych, jajek po jajku z niespodzianką, produktów spożywczych typu makaron, kasza), granie na własnoręcznie zrobionych instrumentach,
  • wystukiwanie rytmów za pomocą instrumentów, powtarzanie rytmów, tworzenie własnych rytmów.

Zabawy muzyczno – ruchowe

  • poruszanie się w rytm muzyki – różnicowanie tempa muzyki (szybko, wolno),
  • poruszanie się w zróżnicowany sposób do muzyki (na palcach, na pietach, podnosząc wysoko kolana, robiąc małe lub duże kroki itp.),
  • zabawy z wykorzystaniem rekwizytów – ilustrowanie ruchem muzyki za pomocą  chustek, wstążek, obręczy, chusty animacyjnej,
  • tańce z wykorzystaniem gotowych układów tanecznych,
  • tworzenie własnych układów do muzyki,
  • tworzenie układów tanecznych z wykorzystaniem elementów kodowania .

Śpiewanie piosenek

  • różnicowanie tempa śpiewanych piosenek,
  • różnicowanie głośności wykonywanych piosenek,
  • nucenie melodii,
  • zastępowanie słów piosenki sylabami,
  • nauka piosenek nawiązujących do uroczystości, świąt, pór roku oraz dowolnie wybranych przez nauczyciela.

Aktywność plastyczna inspirowana muzyką

  • rysowanie w rytm muzyki (szlaczków, wzorów wyznaczonych przez nauczyciela oraz wg pomysłów dzieci,
  • tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką.

Zajęcia relaksacyjne z wykorzystaniem muzyki

  • słuchanie muzyki podczas wyciszenia, odpoczynku np. po posiłku,
  • wykorzystanie muzyki podczas ćwiczeń ciszy.

Działania rozwijające zmysł dotyku

  • „magiczne pudełko” – rozpoznawanie przedmiotów (znajdujących się w pudełku)
    z zamkniętymi oczami, jedynie  za  pomocą dotyku,
  • działania z materiałami o różnej fakturze – określanie materiału pojęciami – gładki, szorstki, chropowaty, miły, miękki itp.; łączenie w pary takich samych materiałów
    (z zamkniętymi oczami), łączenie w grupy materiałów wg własnego pomysłu,
  • działania z pudełkami sensorycznymi – wyszukiwanie w pudełkach wypełnionych np. kaszą, makaronem, fasolą, pomponami, elementów typu: kamyki, muszelki itp., wyjmowanie elementów do osobnego pojemnika,
  • działania z woreczkami dotykowymi – łączenie w pary woreczków, z taką samą zawartością,  tworzenie własnych woreczków, wykorzystanie woreczków podczas zabaw ruchowych (szukanie osoby, grupy osób posiadających woreczek z taką samą zawartością),
  • działania z wykorzystaniem mas plastycznych typu: masa solna, sztuczny śnieg, ciecz nienewtonowska, ciastolina, piasek kinetyczny, piasek księżycowy, piankolina itp. – ugniatanie mas, wałkowanie, wycinanie (tam gdzie to możliwe) kształtów, ozdabianie, odciskanie przedmiotów itp.,
  • działania plastyczne z wykorzystaniem różnego rodzaju materiałów, sypkich elementów (np. kasza, piasek itp.),  ozdabianie pracy plastycznej sypkimi elementami,
  • malowanie farbami za pomocą dłoni, palców.  

Działania rozwijające zmysł smaku i węchu  

  • działania z wykorzystaniem owoców i warzyw
  • rozpoznawanie po smaku owoców i warzyw,
  • nazywanie próbowanych produktów,
  • określanie smaku próbowanych produktów (słodki, słony, słony, gorzki),
  • przyporządkowywanie  produktu do danego smaku,
  • przygotowywanie sałatki owocowej,  koreczków,
  • działania z wykorzystaniem jadalnych mas oraz farb,
  • organizowanie zajęć mających na celu zapoznanie z informacjami dotyczącymi zdrowego odżywiania
  • zachęcanie do spożywania produktów bogatych w witaminy,
  • uświadamianie dzieciom szkodliwości spożywania niezdrowych produktów,
  • tworzenie piramidy żywieniowej,
  • samodzielne przygotowywanie puszek zapachowych z wykorzystaniem ziół, herbat zapachowych, kawy, suszonych kwiatów, cynamonu, kakao,
  • rozpoznawanie i nazywanie zapachów, łączenie zapachu z produktem, zdjęciem.

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, zgadzasz się na użycie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie w tej witrynie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij